Oogst jij alle goed verborgen vruchten?
In mijn tuin heb ik een gedeelte gereserveerd voor fruitbomen en -struiken. Vorige week was het tijd om de rode bessen te plukken; ik zag dat er veel aan de struik hingen en het plukken ging als vanzelf.
Gelukkig had ik eerder een net over de struik gehangen, zodat mijn oogst groot was. Andere jaren hing het net er niet en hadden andere liefhebbers, vogels, de struik al leeggehaald.
Vandaag zijn de witte bessen aan de beurt. Deze zijn veel lastiger te plukken (ook voor de vogels); je ziet ze namelijk bijna niet! Daarom steek ik er extra tijd in, want ze zijn uiteindelijk heerlijk (en bijzonder)!
Af en toe buig ik door mijn knieën om de takken van een andere kant te bekijken, onder het gebladerte vind je namelijk ook veel vruchten verstopt. En als mijn buurvrouw even langskomt, ziet zij ook nog weer trossen hangen die ik over het hoofd heb gezien. Het heeft wat tijd nodig, het oogsten van deze witte bessen, maar de beloning is zoet!
Is het ook niet zo met het zien en benutten van kansen in de markt?
De kansen die overduidelijk zijn (de rode bessen), vallen je het eenvoudigst op. Zij liggen jammer genoeg ook voor het grijpen voor anderen, waardoor er waarschijnlijk maar weinig marktaandeel overblijft.
Zoeken naar de verborgen, onderscheidende, kansen loont dus! Als je je verder verdiept in de markt en de mogelijke doelgroepen, biedt dit misschien kansen die je eerder niet zag.
Een doelgroepsegment die je nog niet als zodanig herkende, een product/dienstenaanbod welke vernieuwend is in jouw markt of een onderscheidende manier van dienstverlening. Het is een kwestie van even stilstaan, de tijd nemen en de situatie van andere kanten bekijken.
Misschien helpt het ook als je een ander persoon eens fris naar de situatie laat (mee)kijken. Zo ontdek je vanzelf nieuwe kansen in je business. En kun je uiteindelijk meer bessen oogsten dan je ooit had gedacht!