stress en todo lijst maken

Moet ik dit nu doen?

Ik spreek ze veel. Mensen met uitpuilende actie-lijstjes. De ene keer staan de lijstjes op papier of in een app, de andere keer zit het hoofd er vol mee. En eerlijk gezegd, ik herken mij erin.

Van projecten en to do’s op het werk, tot huishoudelijke klusjes, de hond uitlaten, sporten en een etentje plannen met vrienden aan toe.

En dan heb ik het nog niet eens over activiteiten die gewoon gedurende de dag ontstaan, zonder dat ze op een lijstje stonden. Gewoon als je thuis werkt en langs de vaatwasser loopt (‘oh ja, die ook even uitruimen) of die ontstaan omdat een collega of je partner je vraagt om iets ‘even’ te doen.

Aan het einde van de dag heb je het gevoel dat je niets gedaan hebt. Het geeft weinig voldoening en zo begin je de volgende dag weer opnieuw met dat lijstje op papier of in je hoofd (met nog een paar actiepunten erbij…)

Pff, waar zul je eens beginnen?

Alles lijkt urgent en je bent inmiddels je focus kwijt. Het voelt alsof je geleefd wordt en nooit klaar bent.

Byron Katie ontwikkelde een interessant denkmodel waardoor je je prioriteiten weer helder kunt krijgen. Want ook al lijkt alles op dit moment urgent, er zijn toch mogelijkheden om weer rust in je hoofd te krijgen en gefocust dingen gedaan te krijgen.

Zo gaat het:
Stel jezelf de vraag: “Moet ik dit nu doen?”
Of het nu gaat om je eigen werkzaamheden of bezigheden in huis of in het gezin, of om verzoeken die je krijgt om iets te doen. Deze zin kun je altijd in gedachten nemen. En vervolgens leg je de klemtoon afwisselend op ieder woord van de zin, zodat je 5x een ander perspectief krijgt.

MOET ik dit nu doen?
Vraag jezelf af of deze taak echt noodzakelijk is? Is er een verplichting om het te doen, of is het vrijwillig? We denken vaak dat er meer moet, dan daadwerkelijk het geval is.

Moet IK dit nu doen?
Vraag jezelf af: ben ik degene die zich hiermee gaat bezighouden? Is dit mijn taak? Moet ik dit doen of kan een ander het in mijn plaats doen? Is een collega misschien meer geschikt (sneller, accurater, creatiever etc)? Of kan het misschien geautomatiseerd worden?

Moet ik DIT nu doen?
Dit is een vraag over de manier waarop je het gevraagde uitvoert. Ga na of er een andere, effectievere mogelijkheid bestaat om het uit te voeren. En is het gevraagde relevant en niet te complex voor wat er nodig is? Misschien is een telefoontje of een kort overleg bijvoorbeeld sneller dan alles op de mail te zetten. Dus vraag jezelf bij iedere nieuwe taak goed af, moet ik dit doen of is het beter dat ik aan iets anders begin?

Moet ik dit NU doen?
Hoe dringend en urgent is deze taak? Moet dit vandaag afgewerkt worden? Kun je de taak plannen op een later tijdstip?

Tip: Vraagt iemand je om iets te doen? Vraag dan niet wanneer het af moet zijn (want dat is meestal ‘gisteren’), maar stel een moment voor dat voor jou haalbaar is, bijvoorbeeld overmorgen. Vaak is dat prima en zo houd je de regie in eigen hand.

Moet ik dit nu DOEN?
Vraag je af of je überhaupt wel iets moet doen. Misschien hoef je helemaal geen actie te  ondernemen. Als je een CC-mail ontvangt bijvoorbeeld, is deze meestal alleen ter informatie en hoef je zelf niets te doen. En sommige actiepunten verdwijnen na verloop van tijd, gewoon omdat het op een later moment niet meer nodig is. Vraag jezelf dus af of je echt in actie moet komen.

Door iedere keer jezelf de vraag ‘Moet ik dit nu doen?’ te stellen, houd je focus en regie over je prioriteiten en daarmee over je werk en leven.

Ik besprak dit denkmodel vorige week met een deelnemer van de individuele mindfulnesstraining en het gaf haar veel inzicht en rust. Ik hoop jou ook!
[/av_textblock]

Meer weten over de mindfulness?
Lees hier verder: